fredag 11 mars 2016

Jag älskar mitt jobb

Jag har börjat jobba vid sidan av studierna... och jag älskar det!! Det är så himla roligt och spännande men framförallt så känns det aktuellt och meningsfullt.

Jag har en ganska nischad tjänst. Jag jobbar som studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen med inriktning mot elever som läser SFI - svenska för invandrare. Alltså människor med ett annat modersmål än svenska och ett annat födelseland än Sverige. 

Jag kommer vägleda i snäv bemärkelse genom enskilda vägledningssamtal och i vid bemärkelse genom gruppinformation, studiebesök, bjuda in gäster som informerar om sina yrken osv. Syftet är bland annat att de ska bli bättre rustade för att bli en del av det svenska samhället. 

Idag överraskade jag gruppen med att säga en mening på arabiska. Det var uppskattat och ledde till skratt även om de flesta har andra modersmål än just arabiska. Jag har rest till många länder med det arabiska språket och skulle gärna lära mig det. 

Jag drömde om att bli reseledare när jag var yngre och ville lära mig allt om olika kulturer. När andra åkte på solsemester så åkte jag till Beirut eller Egypten. Jag har pluggat tre språk förutom engelska och svenska. Nu får jag plocka fram den sidan av mig och kombinera det med mina kunskaper som studie- och yrkesvägledare. 

Jag är redan förtrollad av mitt arbeteJag har stor respekt för dessa människor och jag är stolt att få lära dem det jag kan och vara ett stöd i deras integrering.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar