fredag 3 juli 2015

Jävla skitdag!!

Fy faan. 

Bilen står på en verkstad i Gnarp. 
Jag har troligtvis bihåleinflammation. 
Klara ser ut som en prickigkorv.
Hannes har lärt sig nya svordomar.

Den här dagen skulle ju bli så bra! Vädret visade 30 grader och sol. Jonas skulle köra go-cart och grilla med jobbet för att fira att semestern börjar. Min mamma var ensam i stugan. I stugan finns det en härlig sandstrand och hav eller å att bada i och sovplatser till mig och barnen. 

En ganska enkel ekvation?! Ja. 
Tills allt började gå åt helvete. 

Igår kväll bröt förkylningen ut på riktigt. Låg med blöta kalla handdukar över hela kroppen och åt alvedon för att orka packa innan jag brakade i säng. 

Vaknade imorse med svullna bihålor, ont i halsen och en huvudvärk from hell. Jonas åt lunch hemma och fick Klara att somna medan grannarna var med Hannes. Sen fick Hannes följa med Jonas till jobbet som skulle vara "något enkelt som går snabbt". Tyvärr var det inget enkelt som gick snabbt så Hannes fick sitta i pickupen med AC och vänta i flera timmar. Men han var nöjd med det. 

Jag somnade så fort Jonas kom innanför dörren så allt det där skedde utan mitt medvetande. 

Vaknade då Jonas kom hem. Efter en överläggning med Jonas satte jag barnen i bilen för att åka mot stugan. Där skulle jag åtminstone få hjälp med barnen eller markservicen. Jonas åkte till go-carten. 

Märker att ACn inte fungerar efter en bit på E4an. Hannes börjar klaga på värmen. Alltså klaga på riktigt. Det var hett så in i helvete. Klara var vaken men var helt tyst. Jag mådde rätt kasst pga förkylningen. 
Närmar mig Gnarp och blir på riktigt orolig. Klara var helt röd och hade värmeutslag över hela kroppen. Alldeles loj och märkbart påverkad. Försöker hålla upp humöret och utlovar glass och massa Festis. Hannes höll ut en bit tills jag kunde stanna. Kör in på Statoil där personalen går fram till oss direkt då de ser Klara som såg riktigt bedrövlig ut. Blir ståendes där i minst en timme. Får tag på brorsan som ringde en verkstad i Gnarp. Klara började må bättre efter glass och svalka inne på macken. Värmeutslagen försvann mestadels och hon blev pigg och arlert. Personalen var helt fantastisk! Människor gick fram för att hjälpa och var riktigt vänliga mot mig. Berömde mina fina och tålmodiga barn och erbjöd sin hjälp på olika sätt.

Mamma kom och hämtade oss och när jag skulle flytta de jävla bilstolarna bröt jag ihop. Det gick inte att montera Klaras stol. Var helt slut. Febrig, varm, orolig, trött, arg. Var arg på Jonas eftersom jag hade frågat om ACn tidigare några gånger men då avfärdade han mina funderingar med att den funkar visst som den ska för den var nyservad då vi köpte bilen. Men jag kan tala om att det är årets hetaste dag och den funkar INTE. 
I.N.T.E!!! Nope, nicht, nada.

Slängde Klaras bilstol i diket och började gråta. Då bröt Klara ihop. Hannes försökte trösta och erbjöd sig att hjälpa till med stolen. Mamma gav saft och kakor och blöta handdukar och tog reda på det som jag hade slängt i diket. Jag samlade ihop mig och tog hand om stackars Klara.

Fick inte tag på Jonas. Svärfar svarade i hans telefon och han sa åt mig att lämna bilen och ta med barnen i knät. Skönt med tydliga råd i det läget då jag var helt oförmögen att ta det beslutet själv. Man "får" ju inte göra så. 

Mamma körde. Klara var helt vild i knät. Hannes var tålmodig. Kom fram till stugan vid 4-5 tiden. Åkte hem med en bil som Jonas hade fått låna av våra fantastiska vänner. 

Nu ligger jag hemma i uterummet med alla dörrar öppna. Är glad att dagen är slut.
 
Var skönt att bada och svalka ner oss då vi kom fram. Vi hade trots allt en fin stund på stranden. 

Är tacksam att det finns hjälpande änglar som våra grannar, vänner, personalen på Statoil, främmande människor i Gnarp och min mamma som samlade ihop resterna av mig idag. 

Tyvärr kom Jonas sist på go-carten och han hann göra sig osams då han lämnade "partyt" tidigare än lovat. 

Men... Imorgon är en ny dag. Nu börjar semestern. 





1 kommentar:

  1. men fy vad läskigt med värmen o klara, förstår att du bröt ihop det hade jag med gjort! Taskig tajming med allt. /Therese

    SvaraRadera