söndag 29 november 2015

Första advent, julbord

Första advent har varit supermysig från början till slut (förutom en liten sista-minuten-kris innan vi var redo att åka på julbord).

I morse låg alla i sofforna nere och halvsov framför tvn. Sen vaknade jag till och upptäckte att alla var borta. Då hade de åkt på ICA för att köpa nybakat bröd till frukost. 

Vid två-tiden åkte jag och Jonas på julbord med min familj. Mamma har bjudit oss på julbord i några år och det är verkligen en jättemysig grej. I år var alla barnen och busade på annat håll så vi var bara vuxna för första gången sen 2010 (och då låg jag med frossa och kräktes på toan på växbo för jag var gravid och mådde pyton). Vilken lyx! I år fick vi ut mer av upplevelsen. Vet inte om maten var extra superb just där eller om det faktiskt var så att jag för första gången på länge hade tid och möjlighet att känna smaken av den ordentligt. 

Behövde inte hålla på med logistik som: "om du sitter med barnen så börjat jag hämta till dem så kan du gå sen och sen går jag åh nej Klara har bajsat okej men då gör vi så här att du..."
Behövde inte hämta/skära upp mat till nån annan än mig själv. 
Behövde inte svara på "meeen när ska vi åka heeem" hundra gånger.
Behövde inte bli avbruten tio gånger i samma mening. 
Behövde inte tjata att man måste äta mat innan man får äta från dessertbordet

Barnen är underbara men julbord är helt enkelt inte rätt arena för dem i år. 

Hur som helst. Nu ligger jag och tittar på stjärnor i taket. Hannes har lämnat sin nattlampa i vårt rum och det är väldigt fint ljus från den. Så natti natt med er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar