lördag 21 november 2015

Sviterna av mitt arbete

Det finns mycket att säga om frisöryrket, både positivt och negativt. 

Det är ett jätteroligt yrke. Kreativt, skapande, uppmärksamt på trender, socialt och ganska fritt. Men som med många andra arbetaryrken så är arbetsmiljön inte helt hälsosam. Kroppen utsätts för både slitningar, då man står mycket och håller upp armarna ut från kroppen, och kemikalier som dras in i lungorna och kommer i kontakt med huden dagligen.

Jag slutade arbeta aktivt som frisör efter att Klara föddes och mina händer kommer kanske aldrig mer bli sig lik. När jag var gravid andra gången så reagerade kroppen starkt mot kemikalierna i yrket. Jag blev överkänslig mot hårfärg, schampo, tvål och vatten. Alltså vatten... Kom igen?! Hur ska jag nånsin få ordning på eksemen om jag måste hålla mina händer borta från VATTEN?! 

Mina händer ser ut att vara hundra år och tål ingenting just nu. Ska påbörja nån kortisonkur och håller tummarna för att det ska försvinna nu. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar