onsdag 17 december 2014

Klara 10 månader

Tjuvstartar med 10-månaders inlägget eftersom mamma tycker att jag var lite kort i inlägget om BVC-besöket ;)

Läste vad jag skrev om Hannes vid tio månader och inser att Klara är både längre och tyngre än sin bror i samma ålder. Jag märker en viss skillnad som delvis beror på att dom såklart är egna individer men även att de är första och andra barnet. Inser att min roll är annorlunda och det påverkar naturligtvis barnen. Klara leker mer med Hannes än med mig tex. Därför är Klara en hejare på att greja med lego och blixtsnabb att förflytta sig. Medan Hannes dansade och tränade på att stå utan stöd. 
Läs om Hannes här:
http://mamma-miamaria.blogspot.se/2012/05/hannes-10-manader.html

Klara min lilla pingla har blivit mycket gladare och mer av sitt vanliga jag igen. En solstråle. Jag tror faktiskt att hon var så arg för att hon var hungrig. Hon var i en ökningsfas och behövde äta mer helt enkelt. Så fort jag ökade på portionerna så blev hon sig själv igen. Eller så är det en slump och humöret berodde på hennes förkylning. Tanken att hon kanske behövde äta mer svider i mammahjärtat. Herregud liksom?! Hela mitt liv går ut på att mata, söva, vårda och ta hand om mina barn... Och så ger jag för lite mat?! Aaouch!!!! Hon har stor aptit och nåde den som äter något utan att ge henne något att äta. 

Klara just nu:
Go och glad tjej som inte alls är lika skeptisk till andra människor längre.
Sprätter med benen när hon blir exalterad.
Äter allt hon får. Ost, snabbmakaroner, mackor, majs, bitar av frukt och sånt hon kan plocka i sig själv, eller vanlig mat utan socker och salt.
Kryper supersnabbt och ibland stegrar hon som en liten häst och galopperar iväg.
Reser sig upp överallt mot vad som helst. 
Är mer försiktig och sätter sig ner på rumpan eller kallar på hjälp för att ta sig därifrån.
Leker självständigt långa stunder.
Blir glad av musik men har inte börjat dansa än. Gillar däremot att spela marackas. 
Ställer sig upp mot en vanlig stol och använder den som stöd genom att skjuta den dit hon vill gå. Möbeltassar är ett måste nu mera. 
Sover helst ute i vagnen. En lång på förmiddagen och en kort på eftermiddagen. 
Inga tänder än. 
Härmar ibland ord som "hej", "tack tack", "titta" och "äta".
Säger "mamma" ofta. Säger "pappa" ibland.
Sover i "eget rum". 
"Säger ifrån" rejält åt Hannes om han tar hennes leksaker. Stor skillnad senaste veckorna. 

Vi längtar till vår och sommar då vi kan vara ute mer utan en massa kläder som gör Klara till en orörlig Michelingubbe. 

Världens bästa, finaste och goaste tjej som gör oss SÅ lyckliga!

Gissa vem som ställer om timern till ugnen här hemma. Jonas skylde på mig men till slut förstod vi...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar