söndag 11 januari 2015

Paleo

Nu har jag provat Paleo ett tag. Inte uteslutande, men ändå en stor förändring mot tidigare. Har kommit fram till att jag snarare ska skippa gluten än att äta enligt Paleo. Kommer dock inspireras av paleorecept. 

Men vilken skillnad i kroppen! Förr har jag oftast avslutat en måltid genom att lägga mig på kökssoffan och jäst. Uppblåst, proppmätt och intensiv knip i magen en kort stund. Med byxorna uppknäppta. 
Det innebär mättnad för mig. 

Därför är det så väldigt väldigt märkligt nu vissa måltider då jag äter och äter men det där aldrig inträffar. I min hjärna så blir jag alltså inte mätt. Men förmodligen vet inte riktigt min kropp hur det känns att vara mätt. Den reagerar snarare mot något jag äter och vrålar "STOPP, nu räcker det! Sluta ät genast!!". 

Det jag mörker skillnad på är:
Jag kan äta mer av den sortens mat.
Jag blir inte uppblåst. 
Jag tycker att maten har varit god.

Jag försöker att minska bröd och väljer glutenfria alternativ som riskakor och finn crisp. Jag försöker att inte äta bullar och kakor. Jag försöker att inte äta pasta. Däremot kommer jag fortsätta använda smör, mjölk och grädde. 
Och om nån bjuder mig på pasta... Då äter jag det. 

Den här kosten och att jag har börjat med D-vitamin (som gör mig märkbart piggare, mer stresstålig och gladare) kommer vara årets bästa hälsogrej för mig. 
Stekt zucchini och snabbkokt morot istället för pasta. Gott och nyttigt. Magen jublar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar